søndag 12. april 2009

Stålsikling- noen spørsmål/svar


Mange er skeptiske når jeg sier at jeg har begynt å Stålsikle skiene- og uten å legge glider under. Ikke så rart, når man i alle år har lært seg hvor viktg det er å legge riktig og DYR glider under skiene. Stålsikling er også helt ukjent for de fleste, samt at mange skifolk er erkekonservative, tror jeg.
Jeg skal her referere noen av de mest vanlige spørsmål jeg har fått, med de svar jeg har lest meg til:
  • Spm. 1: Når man stålsikler skiene, ødelegger man ikke sålen? Blir det ikke "fritt" for såle etter hvert? SVAR: Nei, det blir ikke fritt for såle. Første gang man stålsikler skiene tar man bordt ca o,0384mm av sålen (15 min sikling) i følge Leonid Kuzmin. Refreshing av sålen (2min) tar bordt ca 0,001mm. Oppfinneren selv, Kuzmin, har selv ski som han har ståsiklet annen hver uke siden 1999 og har fortsatt godt med såle igjen. Og steinsliping av ski, som mange får gjort for å fornye sålen, tar mere bordt av selve sålen en stålsiklingen.
  • Spm. 2: Når man først har begynt å stålsikle et par ski, da kan man vel ikke begynne å legge glider på de samme skiene igjen? SVAR: Jo, det kan man gjerne gjøre. Tester visar att Kuzminsiklede glidede ski ikke mister glid på samme måte som steinslipede glidede ski. Det stora store flertalet velger likevel ikke å bruke glidevoks når de først har begynt med Kuzminsiklede ski.
  • Spm.3: Det er svært viktig å bruke glider for å beskytte skiene mot slitasje? SVAR: Skisålene er laget av UHMWPE, som er mange ganger så kraftig som noen skismøring, og dermed er ideen om at voksen skal beskytte skiene absurd, i følge Kuzmin.
  • Spm. 4: Man må vel beskytte sålen mellom sesongene med voks for å hindre uttørring/oksydering av sålen? Svar: Skiene skal/bør oppbevares kaldt og mørkt. Det er varme og sollys som bidrar til at sålen (UHMWPE) eldes/tørkes. Grunnvoks beskytter ingen ting, det er en myte, men det gjør heller ingen skade på skiene for å si det sånn.

Flere sportsbutikker i Sverige leverer butikknye ski som er ferdig stålsiklet, f.eks Skistart.com .

Så det som gjelder er: Stålsikling, børste med stålbørste og eventuelt legge struktur. That`s it! Enkelt, ja, og gir i følge noen "eksperter" 85-90% glid, noe som er godt nok for de fleste av oss hobbyløpere og mosjonister. Bruk heller timene i løypa en i smøreboden!
Les selv gjennom mange av tilsvarende spørsmål/svar på nettmøte på dagbladet.no HER og ellers via tidligere artikkel på bloggen vår HER og HER. Fortsatt skeptisk......?

1 kommentar:

  1. Hei Tor.
    Vil bare si at jeg stotter deg fullt ut. Jeg begynte aa bruke Kuzmin metoden i Skotland for 3 sesonger siden, men der var skisesongen kort saa fant ikke ut om det var bra eller ei. I aar var vi hjemme i Norge igjen og har 2 jenter som staar aktivt alpint og gaar aktivt langrenn,+ meg selv som gaar mye paa ski.
    Jeg har brukt Kuzmin metoden i hele aar baade til langrenn og alpint, det har fungert supert. Har ogsaa paa renn korket inn Cera-saape, men har ikke testet effekten av det, men det er vel mere tryggheten som er viktig, og paa landsfinalen i alpint da tok jeg ikke sjansen paa annet enn aa folge de gamle smore prinsipper. Alpint blir litt spesielt fordi en der bruker skia veldig kort og vil ha maks gli, men til trening fungerer det helt suverent og sparer meg for veldig mye arbeid.
    Forovrig saa er rillejern helt essensielt og antagelig viktigere enn alle Cera produktene mtp gli.
    Jeg glider foresten skia foer sommeren fordi glideren beskytter mot oksyderingsprosessen (det er ikke en gammel myte..men tilfelle fordi du stopper oksygen fra aa komme til saalen, alternativet er aa sette skia i en mork kjeller for saa aa sikle dem igjen paa hosten.
    Det kommer nok mere info om dette etterhvert, saerlig mtp betydnignen av den amorfe sonen, jeg folger med paa www.skidforum.se + at www.skibuilders.com har hatt en diskusjon rundt dette.
    mvh

    Dag Helland-Hansen dag@multitude.no

    SvarSlett